Kleine Oefening met groot effect

Kleine Oefening met groot effect

(dit gaat ongeveer 10 tot 15 minuten duren)

 Sta in de basis houding :

  • Kijk naar voren en sluit de ogen
  • Schouders zijn helemaal ontspannen
  • je rug mooi recht
  • staartbeen wijst naar de aarde
  • voeten staan stevig op de grond
  • innerlijke glimlach

 

1)  Ga ontspannen staan met voeten parallel en op schouderbreedte,kijk ontspannen naar voren en puntje van je tong tegen het gehemelte en de achterkant van je voortanden aan.

Sluit bewust langzaam je ogen zak door de knieën heen naar beneden en beweeg je staartbeen naar de aarde. Handen in je zij en begin in het midden en je gaat een cirkel draaien naar links als een windroos noorden (voren) naar westen (links) zuiden(achter) dan naar het oosten(rechts). Draai 9 keer Links-om en dan 9 keer naar rechts-om.

De onderrug wordt hier soepel door en het hele bekkengebied wordt verzorgd door Qi.

De Nier -Qi wordt versterkt en de onderste Dantian wordt gevoed en gevuld.

2) Breng de aandacht naar je schouders en begin naar voren omhoog naar je oren en naar achteren en beneden  9 keer en dan naar achteren het zelfde.

3) Kom op je rechterbeen staan en beweeg het linkerbeen tot op heuphoogte, flex je voet en strek je been uit doe dit 3 keer, dan met zelfde been cirkels draaien naar binnen en naar buiten. dan breng je je been naar buiten en doe je de cirkels draaien ook eerst naar binnen dan naar buiten.

Zet dan je voet op de grond ,er is contact met je grote teen en de grond trek je voet naar voren langs de grond naar voren dan naar je andere voet toe. Herhaal dit 3 met het andere been.

4) Push en Pull beweging ,opnemen en loslaten breng je armen naar voren op schouder hoogte en vingers wijzen maar de hemel,draai met je schouders cirkels omhoog naar je oren ,naar achteren en beneden en duw de handen naar de horizon, herhaal dit 3 keer. Breng je armen opzij en ook nu maak je die mooie cirkelbeweging eerst omhoog naar binnen richting de schouderbladen, dan naar beneden en ontspan duw naar buiten.ook dit doen we 3 keer.

5) Middelvinger stevig op je navel(Du Qi) en breng je middelvingers nar de achterkant van je rug ,en zet je vingers op Mingmen. Laat je handen in tijgerklauwen. Naar beneden strijken en langs de achterkant van je billen en benen helemaal naar de grond dan naar voren en omhoog via de binnenkant van je benen,zet je vingers weer op de navel en herhaal deze beweging en herhaal dit 3 tot 6 keer.

6) laat je handen zachtjes van je buik afglijden tot aan de buitenkant van je benen,laat dan langzaam je handen los en schep met beide handen de verzamelde Qi naar voren en sluit je handen op je navel ,dames eerst de rechter heren de linker. Geniet en koester dit moment.

neem deze mooie energie mee de rest van de dag

Haola

“…..Ronde bewegingen die het Qi en geest verbinden, bewegingen die het lichaam zacht maken en het hart gelukkig…” – Dr. Pang Ming, grondlegger van Zhineng Qigong "…Komt de overtuiging echt van binnen, dan is doorzetten veel makkelijker dan jij denkt…" – Haola